Mitt möte med Bagguskällaren

Nu ska ni få höra.

Jag var på jakt efter en julklapp och stötte på en sajt som ordnar massa provningar. Choklad, vin, olivolja och sånt. Perfekt, tyckte jag, och ville boka en olivoljeprovning. Enligt sajten skulle jag anmäla mig till provningen genom att maila dem.

Så igår vid lunchstid mailar jag att jag vill boka två platser till olivoljeprovningen ett visst datum, som det enligt sajten finns platser kvar till.

På kvällen får jag ett mail om att det nu är uppbokat och att jag kan boka ett nytt datum. Mannen skickar med en länk till det nya schemat.

Imorse gick jag in på länken och ser att han inte lagt upp några nya datum för olivoljeprovning. Jag mailar honom och påtalar detta, samt förklarar att jag ska ge bort provningen i present så jag behöver boka två platser snabbt. 

Någon timme senare fick jag svar med ett nytt datum och lång info om hur jag beställer presentkort.

Båda mailen han skickat har varit skrivna utan versaler, radbrytningar etc och har känts ganska oseriösa. Nu skickar han dessutom info om hur jag beställer presentkort, trots att jag hela tiden varit tydlig med att jag vill beställa två platser, inga presentkort.

Först tänker jag bara strunta i det, men svarar till slut att jag tycker att de verkar oseriösa och att jag avstår. 

På det mailet skickar människan ett svar – om än mer oseriöst än tidigare:

”vad menas med detta-oseriösa??
fattar inget??
vi har just haft en provning av olivolja och i december är det inte många som vill prova olja!
Vadför kalla oss oseriösa när vi är de älsta och bästa i branschen.
du får förklara dig!”

Vet inte varför han pratar om december, jag har två gånger skrivit att jag är på jakt efter ett datum i början av 2011.  Men det är ju mest komiskt. Hade jag köpt en tjänst från det här företaget och fått sådana här svar hade det ju varit sjukt, men nu är jag ju bara en presumtiv kund. Så jag struntar i att gå vidare. Jag Facebookar dock om att ett företag svarat knäppt. Kommentarerna säger att jag ju måste svara, detta är ju kul. 

Så på eftermiddagen svarar jag. ”Vet du vad? Att be en presumtiv kund ”förklara sig” – det om något är oseriöst.”

Och jag får ett svar! ”du verkar något korkad måste jag säga!”

Som en kommentar på Facebook sa: ”De kanske skulle ta grundkurs 1a i kundvård innan de går vidare”