Ett år med Sladdis – vår Tesla Model 3 Long Range All Wheel Drive

Den korta historien: Teslan är fantastisk! Men det finns saker att förbättra.

Sladdis 1 år
Vi firar Sladdis 1 år

Den lite längre:
Sladdis är vår första bil. Vi har aldrig haft behov av en bil eftersom vi bor i Stockholms innerstad. Det går att åka kommunalt till vårt lantställe och att ta tunnelbanan till jobbet går mycket snabbare än att ta en bil. Men vi har alltid älskat att köra bil och har tillbringat många somrar på Europas vägar. Vi är båda teknikintresserade och har följt Tesla sen dag 1. Vi har alltid sagt ”ska vi någonsin skaffa bil, vilket vi inte ska, ska vi ha en Tesla”.

Januari 2019 flyttade delar av familjen till Tullinge. Inte långt bort, men dörr till dörr tar det 1,5 timme att åka kommunalt. Bil blev för första gången på riktigt intressant. Juni 2019 införde vi förmånsbilar på jobbet. 28/6 började vi prata om att vi kanske skulle kolla vad det skulle bli för kostnad. (Helt ok att gå via jobbet, men en kollega fick oss att kolla bolånet och vi köpte bilen genom bolånet). 3/7 bestämde vi oss och fredag den 5/7 sen eftermiddag beställde vi. Tisdagen ringde Tesla och sa att bilen var redo. Galet! Vi hämtade ut bilen på torsdagen den 11/7. Utan att ha provkört den eller ens sett den i verkligheten.

Nu har det gått ett år. Vi har snart kört 1 400 mil. Fram tills Corona tog fart körde vi inget i vardagen, utan bara för utflykter och annat ”onödigt”. Nu kör vi även för ärenden, som att handla till svärmor. Pga Corona är årets bilsemester i Europa inställd, så tyvärr har den längsta resan hittills gått till Härjedalen.

Ett villkor för att vi skulle skaffa bil var att vi skulle ha en garageplats. Vi bor mitt på Södermalm i Stockholm, och vi är inte intresserade av att leta efter parkeringsplatser i en evighet eller att ha bilen stående ute på gatan. Frågade i en FB-grupp om någon hade tips på garage och inom en minut (!) fick vi höra att det fanns plats i ett låst garage, med el, med väldigt billigt elpris, i huset bredvid vårt. I Stockholms innerstad. Har fortfarande svårt att förstå vår tur.

Det blev ju lite snabba kast, så när Tesla ringde var det bara att kolla hur man tar sig till Teslas utlämningsplats vid Trosta och snabbt läsa på om vad man behövde ha koll på när man hämtar ut en bil. Utlämningen av bilen var anti-premium. Nu har ju vi aldrig hämtat ut en bil tidigare, men vi trodde det skulle kännas mer ”lyxigt”. Trosta ligger väldigt avigt till, man behöver egentligen en bil för att komma dit på ett smidigt sätt, och byggnaden var en hangar. Eller, som Johan beskriver det, ”känslan av en second rate ski lodge som är stängd för säsongen”. Det var oerhört lugnt där, men upplevelsen var ändå jäktad. Vi hade med oss en checklista på saker att kolla igenom, och även om det inte hördes ljudliga suckar var de underförstådda. Vi upptäckte att det saknades en laddsladd som skulle ingå och när vi frågade fick vi svaret att de var slut och att den skulle skickas hem till oss. Vi stod på oss, och då ”hittade man en på lagret”. Bilen hade inte senaste mjukvaran utan stod och bad om en uppdatering. Som sagt, inte en premiumupplevelse. Upplevelsen av premium kom däremot direkt vi körde därifrån. Vilken bil!

Att köra bilen är fantastiskt. Det är ju sällan (aldrig) man får chans att testa att riktigt utnyttja snabbheten den har, speciellt om man mest kör i Stockholm, men känslan när man kan dra iväg efter en påfart är obeskrivlig. (Vi längtar till efter Corona och första resan på Autobahn). Det är en helt annan upplevelse än andra bilar, och då har vi ändå alltid kört bra bilar med turbo innan. Tesla Model 3 har bara en stor skärm, och några få knappar och spakar, man gör det allra mesta på skärmen. Den omställningen gick oerhört fort att ta till sig. Vi trodde båda att det skulle vara konstigt, men man vande sig på bara några dagar. Det var oerhört förvirrande och konstigt att köra en Model S i två veckor nu i maj, så mycket grejer överallt!

Bilen har utvecklats under året, det är en av de coolaste grejerna med Tesla, att bilen hela tiden blir bättre. Vi har fått 23 mjukvaruuppdateringar under första året (i genomsnitt har det gått 16 dagar mellan uppdateringarna) så på många sätt är det en ny bil. Ser man på Tesla som företag, och Elon Musk som VD, kommer Tesla fortsätta utveckla sina bilar i en snabb takt. Det som oroar oss som Teslaägare är hur regleringen inom EU ser ut, där börjar vi slå i taket redan.

Någon månad efter att vi fått Sladdis valde vi att köpa till FSD (kom ihåg: tekniknlördar). Tesla har ju det som kallas Full Self-Driving, alltså att bilen – i teorin – kan köra helt själv. Det kan den inte ännu, men i USA är den en bit på väg. Här inom EU är reglerna hårdare så vad den gör är att gasa/bromsa, styra och, om du blinkar, byta fil. Detta funkar på en del vägar men inte alla. FSD kommer fortsätta utvecklas, så vi får se vad det innebär längre fram. Det är långt kvar innan Tesla är en självkörande bil, det är tydligt.

Det pratas en del om problem med Tesla, och om ekonomin med att ha en Teslabil. Vi har under året haft ett problem: det stora High Voltage-batteriet gick sönder. En dag sa Sladdis att hen inte kunde ladda, vi ringde Service Center, körde på uppmaning dit direkt, fick en lånebil (Tesla Model S med gratis laddning på Teslas SuperChargingstationer) och efter två veckor fick vi tillbaka Sladdis med ett helt nytt batteri. Förstås inte kul att batteriet gick sönder, men serviceärendet sköttes väldigt snyggt, med uppdateringar om status flera gånger per dag. Oerhört snyggt hanterat.

När det gäller ekonomin: för oss är det en billig bil. Vi fick som sagt in bilen i vårt bostadslån. 346 kronor betalar vi därför för Sladdis varje månad. Försäkringen är dyr. Det är som sagt vår första bil, och vi har lärt oss att försäkring är oerhört individuellt. 900 kr per månad får vi betala, som förstagångsbilägare i Stockholms innerstad. På detta första år med 1 400 mil har vi betalat ca 2 500 kr för el, men då ingick lite laddning gratis från Tesla i början. (Vi betalar också för däckhotell, trängselavgifter och parkering på stan, men det är ju mer ”frivilliga” avgifter).

Det är väldigt uppenbart att vi som kör Tesla Model 3 är betatestare, aporna som tränar upp systemet. Men det är ok. Det är en dator på hjul. Precis sånt vi älskar.

Kan bli bättre

  • Bilen filmar sin omgivning om något händer, med Sentry Mode. Ge oss notis i appen när Sentry triggas!
  • Handskfacket öppnas via skärmen. Så omständligt och onödigt.
  • Inställningmöjligheter på personnivå finns, men är för få. Stolen och speglarna ställer in sig efter föraren automatiskt, men varför byter den inte Spotifyanvändare? Ser till att välja den kartvy just den användaren föredrar?
  • Ljudisoleringen är alldeles för dålig. Detta är det absolut sämsta med bilen. Det finns inget motorljud, men vägljudet är alldeles för högt vid snabb fart. Det finns även en del vindbrusproblem.

Är toppen

  • Sentry Mode; vilken grej!
  • Förvaringen inne i bilen; så mycket förvaring i en sådan liten bil, och så genomtänkt! (Den Tesla Model S vi hade som lånebil var ett skämt på den fronten).
  • Accelerationen är ju helt fantastisk.
  • Alla finesser. Dog Mode om du lämnar hunden i bilen. Camp mode så du kan ha alla funktioner igång utom larmet. Perfekt när du lämnar någon i bilen, eller går på drive-in-bio. Och tusen andra smarta funktioner.
  • Glastaket ger en härlig känsla av rymd.
  • Allt det mesta sköts via en skärm. Oslagbart.
  • Smidig, snabb, enkel.
  • Den går på el!
  • Dator på hjul!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *